TEATTERITAIDE
Teatteriharrastus on iloista yhdessä tekemistä mukavassa ja turvallisessa ilmapiirissä. Hauskojen teatterileikkien ja erilaisten kokonaisvaltaisten harjoitteiden kautta ilmaisu- ja esiintymistaidot vahvistuvat. Teatteriryhmässä kaikille tärkeät vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot kehittyvät ja omat tunnetaidot tulevat tutuksi. Keskittyminen teatterintekemiseen takaa rauhoittavan hetken hetki-
sen arjen keskellä, jossa ulkopuolisen maailman saa unohtaa.
Tunneilla kaiken maailman asioiden ja aiheiden äärellä työskennellessä esiin nousevat ryhmäläisten erilaiset näkökulmat ja ideat.
Tämä syventää ja vahvistaa omaa ajattelua ja ymmärrystä ympäröivästä maailmasta. Keskustelujen ja yhteisten pohdintojen äärellä monilukutaito kehittyy. Tunneilla jokainen saa luvan kanssa tutkia omaa persoonallista ja kokonaisvaltaista tapaa ilmaista itseään. Teatteriopetus antaa myös eväitä siihen, miten kohdata toisia ihmisiä ja uusia ilmiöitä alati muuttuvassa maailmassa. Muutoskykyisyys eli resillienssikyky yllättävien tilanteiden äärellä kasvaa.
Esitykset ovat luonnollisesti iso osa Eskon teatteriopetusta. Kaikenikäiset oppilaat pääsevät toteuttamaan itseään joka vuosi lavalla. Pitkäjänteisen harjoittelun tuloksena syntyneet esitykset antavat tekijöilleen onnistumisen elämyksiä. Teatteriharrastuksen mukanaan tuoma itsevarmuus ylettyy myös arjen pyörteisiin. Opintokokonaisuuksissa vuodesta toiseen edetään ensin toisille
oppilaille esiintymisestä kohti laajemman yleisön edessä esiintymistä.
OPETUKSEN ETENEMINEN
Eskossa teatteritaiteen perusopetus muodostuu varhaisiän kasvatuksesta (Sirkusteatteritenavat), perusopinnoista (9 vuotta) ja syventävistä opinnoista (3 vuotta). Opetus etenee vuosittain opetussuunnitelman mukaisesti. Vuosittaiset tavoitteet on kuvattu lyhyesti alla sekä erillisessä opetuksen rakennekaaviossa.
TEATTERITAITEEN LAAJAN OPPIMÄÄRÄN OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEET
Taiteen perusopetuksen teatteritaiteen laajan oppimäärän tehtävänä on vahvistaa oppilaiden aktiivista toimijuutta ja syvällistä teatteritaiteen ymmärrystä. Opetuksessa tuetaan oppilaita taiteen omaehtoiseen tekemiseen ja henkilökohtaiseen tulkintaan. Opetus perustuu valtakunnallisiin opetussuunnitelman perusteisiin.
Opetus kannustaa oppilasta rakentavaan toimintaan yksilönä sekä vuorovaikutukseen ryhmän jäsenenä. (Opetushallituksen määräykset ja ohjeet 2017:12a). ​
ARVIOINTI
Laajan oppimäärän mukaista teatteritaiteen perusopetusta annetaan Suomessa seitsemässä oppilaitoksessa:
Oulun taidekoulussa, Taidekoulu Estradissa Lappeenrannassa, Tikkurilan teatteri- ja sirkuskoulussa Vantaalla, Riihimäen nuoriso-teatterissa, Teatteri Ilmiössä, Vekarateatterissa Keravalla ja Eskossa.
TEATTERITAIDE
TAITEEN PERUSOPETUS
SIRKUSTEATTERITENAVAT 4-6v
Sirkusteatterin harjoittelu on leikinomaista tutustumista sirkuksen ja teatterin maailmaan. Tunnilla tehdään akrobatiaa ja temppuratoja, leikitään, sekä eläydytään rooleihin ja satujen maailmaan. Oppilaat saavat kokemuksia oman kehon monipuolisesta käytöstä ja esiintymisestä turvallisesti omassa ryhmässä. Ryhmiä toteutetaan myös yhdessä espoolaisten päiväkotien kanssa.
ALLE KOULUIKÄISET
TEATTERI 1, 7–8 v TEATTERI MAAILMA
Oppilaat tutustuvat leikin avulla teatterin ihmeelliseen maailmaan. Tunneilla harjoitellaan vuorovaikutustaitoja, omaa ilmaisua ja esiintymistä turvallisessa ilmapiirissä. 60 min/vko 
TEATTERI 2, 8-9v TEATTERIN ALKEET
Tunneilla tehdään teatteri-ilmaisuun liittyviä perusharjoitteita ja toimitaan yhdessä kivassa ilmapiirissä. Oppilaat luovat yhdessä muiden kanssa tarinoita, joista syntyy 2 esitystä vuoden aikana. 60min/vko
TEATTERI 3, 9–10 v TARINA
Tunneilla tehdään teatterileikkejä, harjoitellaan vuorovaikutustaitoja ja eläydytään tarinoiden hahmoihin. Teatterin perussanasto ja tarinan rakenne tulevat tutuksi.  1h 30min/vko 
TEATTERI 4, 10–11 v IMPRO
Oppilaat tutustuvat improvisaatioon hauskalla otteella. He pääsevät heittäytymään erilaisiin ja yllättäviin rooleihin ja tilanteisiin. 1h30min/vko
TEATTERI 5, 11–12 v SOLO
Tunneilla harjoitellaan kirjoittamista ja roolihahmoon eläytymistä. Oppilas saa esittää itse kirjoittamaansa hahmoa yhteisesti luodussa kevätesityksessä. 2h15 min/vko
TEATTERI 6, 12–13 v PIENOISNÄYTELMÄ
Tunneilla tutustutaan monipuolisesti näytelmän tekemiseen: lukutreeneistä repliikkien opetteluun ja kohtaustreeneihin. Tulevassa näytelmässä jokainen oppilas pääsee loistamaan roolihahmossa. 2h15 min/vko
TEATTERI 7, 13–14 v RYHMÄLÄHTOINEN ESITYS
Vuoden aikana tehdään ryhmän oma yhteinen esitys, ja jokainen oppilas pääsee vaikuttamaan ja luomaan esitystä. Yhteisöllisyys ja vuorovaikutus oppilaiden kesken korostuvat. 2h15 min/vko
TEATTERI 8, 14–15 v OMA TEKSTI
Tunneilla kirjoitetaan oppilaita kiinnostavista aiheista yhdessä käsikirjoitus, joka esitetään loppukeväällä. Prosessissa voi tutustua myös muihin teatterin eri osa-alueisiin. 3h/vko
TEATTERI 9, 15–16 v NÄYTELMÄ
Vuoden aikana paneudutaan näytelmätekstiin, jossa jokainen pääsee tulkitsemaan yhtä tai useampaa roolihahmoa. Esitykset loppukeväällä. 3h/vko
TEATTERI 10, 16–17 v ESITYSKOKEILUT
Oppilaat pääsevät tutustumaan ohjaamiseen ja fyysiseen näyttelijäntyöhön. Vuoden aikana on kaksi demoesitystä (syksy ja kevät), joissa oppilaan oma taiteellinen ajattelu pääsee näkyviin. 3h/vko
TEATTERI 11, 17-18 v TEATTERITAITEEN LOPPUTYÖ
Lopputyökokonaisuus kestää 1,5 vuotta, jonka aikana oppilas saa tutustua sirkustaiteen mahdollisuuksiin omassa ilmaisussaan. Lopputyönään oppilas esiintyy yhteisessä esityksessä tai toteuttaa taiteellista ajatteluaan muilla teatteritaiteen tavoilla. 4h 30min/vko (2krt/vk)
TEATTERI 12, 18–19 v EPILOGI
Puolen vuoden opintokokonaisuus kerii kasaan taiteellisen ajattelun ja osaamisen. Oppilas saa luoda oman demon omista lähtökohdistaan ja taiteellisesta ajattelustaan käsin.  3 h/vko
AIKUISTEN TEATTERITAITEEN PERUSOPETUS
Aikuisten teatteritaiteen laajan oppimäärän opinnot kestävät kahdeksan vuotta ja jakautuvat perusopintoihin 1-6 ja syventäviin opintoihin 7.-8. Ne voi hyvin suorittaa työn ohessa harrastaen pääsääntöisesti kerran viikossa. Oppilas voi tehdä myös yksittäisiä opintokokonaisuuksia saaden todistuksen opinnoistaan. Osallistua voi myös kesäteatteriprojektiin ja erilaisille kursseille.
IKÄRYHMÄT
SENIORIT
SENIORIT
Senioriryhmässä pääsee mukaan teatterin taikamaailmaan, jossa leikkiminen ja hauskanpito on sallittua vielä seniori-ikäisenäkin. Ryhmässä improtaan, kerrotaan tarinoita ja näytellään. Ja päiväkahvitkin tarjoillaan. Lukuvuoden aikana tunneilla harjoitellaan ja esitetään ryhmän valitsema näytelmä. Kohderyhmä: 60-100 -vuotiaat