top of page
TAITEEN PERUSOPETUS

Kun Eskon kaksi taiteenalaa, sirkus ja teatteri, yhdistyvät syntyy sirkusteatteri. Eskossa voi harrastaa siis molempia taiteen lajeja yhtä aikaa ja usein pienet oppilaat aloittavatkin opintonsa sirkusteatteriryhmästä. Sirkusteatteriopetus on kehitetty Eskossa ja sitä on tutkittu vuodesta 2016 lähtien.  
 
Sirkusteatterissa yhdistyvät sirkuksen fyysisyys ja motoristen taitojen oppiminen teatterin vuorovaikutteisuuteen, tarinoihin ja tunneilmaisuun. Oppilas saa yhdellä opetustunnilla perehdytyksen molempien taiteenalojen perusteisiin. Tunneilla kokeillaan erilaisia sirkusvälineitä, tehdään akrobatiaa ja teatterileikkejä, sekä ilmaistaan itseään monissa satujen ja tarinoiden hahmoissa. Joka vuosi tehtävissä demoesityksissä taiteenalat yhdistyvät sulavasti monipuoliseksi esittäväksi taiteeksi. Sirkusteatteri toimii erityisen loistavasti lapsille, jotka haluavat kokeilla ja harrastaa montaa asiaa, mutta valintaa esimerkiksi sirkuksen ja teatterin välillä on vaikea tehdä. 

 

Opettajina toimivat Eskon omat sirkus- ja/tai teatteriopettajat, jotka ovat perehtyneet asiaan. Eskossa kehitetään edelleen sirkusteatteriopetusta ja mietitään sen mahdollisuuksia. Opintojen loppuvaiheessa lopputyöntekijät (16-18 v) voivat halutessaan ottaa mukaan omaan ilmaisuunsa joko sirkuksen tai teatterin ilmaisukeinoja, sillä lopputyöesitykset toteutetaan sirkusteatterin keinoin. Tervetuloa esityksiin katsomaan, miltä sirkusteatteri näyttää! 

TAITEEN  PERUSPPETUS

TAITEEN PERUSOPETUS

SIRKUSTAIDE

SIRKUSTEATTERI

Kun Eskon kaksi taiteenalaa, sirkus ja teatteri, yhdistyvät syntyy sirkusteatteri. Eskossa voi harrastaa siis molempia taiteen lajeja yhtä aikaa ja usein pienet oppilaat aloittavatkin opintonsa sirkusteatteriryhmästä. Sirkusteatteriopetus on kehitetty Eskossa ja sitä on tutkittu vuodesta 2016 lähtien.  
 
Sirkusteatterissa yhdistyvät sirkuksen fyysisyys ja motoristen taitojen oppiminen teatterin vuorovaikutteisuuteen, tarinoihin ja tunneilmaisuun. Oppilas saa yhdellä opetustunnilla perehdytyksen molempien taiteenalojen perusteisiin. Tunneilla kokeillaan erilaisia sirkusvälineitä, tehdään akrobatiaa ja teatterileikkejä, sekä ilmaistaan itseään monissa satujen ja tarinoiden hahmoissa. Joka vuosi tehtävissä demoesityksissä taiteenalat yhdistyvät sulavasti monipuoliseksi esittäväksi taiteeksi. Sirkusteatteri toimii erityisen loistavasti lapsille, jotka haluavat kokeilla ja harrastaa montaa asiaa, mutta valintaa esimerkiksi sirkuksen ja teatterin välillä on vaikea tehdä. 

 

Opettajina toimivat Eskon omat sirkus- ja/tai teatteriopettajat, jotka ovat perehtyneet asiaan. Eskossa kehitetään edelleen sirkusteatteriopetusta ja mietitään sen mahdollisuuksia. Opintojen loppuvaiheessa lopputyöntekijät (16-18 v) voivat halutessaan ottaa mukaan omaan ilmaisuunsa joko sirkuksen tai teatterin ilmaisukeinoja, sillä lopputyöesitykset toteutetaan sirkusteatterin keinoin. Tervetuloa esityksiin katsomaan, miltä sirkusteatteri näyttää! 

TAITEEN PERUSOPETUS

YLEINEN OPPIMÄÄRÄ

IMG_2467_edited.png
BALLLS_edited.png
BALLLS_edited.png
BALLLS_edited.png

SIRKUSTAIDE

YLEINEN OPPIMÄÄRÄ 

Sekä laajan että yleisen oppimäärän mukainen opetus perustuu valtakunnallisiin opetussuunnitelman perusteisiin. Suurin ero oppimäärien välillä on tuntimäärässä ja tavoitteellisuuden määrässä. Yleisessä oppimäärässä tuntimäärä on 500 opetustuntia, laajassa oppimäärässä 1300 opetustuntia.

 

Eskossa oppilas käy molempien taiteenalojen yleisen oppimäärän (500ot + 500ot) samanaikaisesti. Opetus on tuolloin sirkusteatteria  ja kattaus on varsin herkullinen. Oppilas saa molemmista taiteenaloista perustaidot ja toteuttaa samalla itseään sekä sirkus- että teatteritaiteessa. Sirkuksen ja teatterin yhdistäminen näkyy myös ryhmien esityksissä, joissa taiteenalat linkittyvät toisiinsa.  

 

Yleisen oppimäärän opinnot eivät kata yhtä perusteellisesti sirkuksen tai teatterin taitoja ja tietoja kuin laaja oppimäärä. Yleinen oppimäärä antaa kuitenkin hyvän pohjan monitaiteelliselle tekemiselle ja ajattelulle, josta on iloa ja hyötyä missä tahansa opiskelussa tai työelämässä. Avoimuus molempien taiteenalojen suhteen ja uuden kokeilu altistaa oppilaat ja myös opettajat tutkimusmatkalle. Koko työryhmä saakin varsin vapaat kädet kehittää eteenpäin sirkusteatteria, koska sille ei ole olemassa pitkää traditiota. 

YLEINEN OPPIMÄÄRÄ

OPETUKSEN ETENEMINEN

OPETUKSEN ETENEMINEN

Eskossa voit aloittaa jo 4-vuotiaana Sirkusteatteritenavat -ryhmässä ja jatkaa siitä eteenpäin taiteen perusopintoihin Sirkusteatteri 1 (7-8 v) ja Sirkusteatteri 2 (8-9 v) opintokokonaisuuksissa. Perusopintojen kolmantena vuonna oppilas voi jatkaa molempien taiteenalojen harrastamista tai valita vain toisen. Jos oppilas valitsee sirkusteatteri-opinnot - hän suorittaa taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän opinnot, joiden laajuus on suppeampi kuin laajassa oppimäärässä. Kts.Rakennekaavio

IKÄRYHMÄT
SIRKUSTEATTERITENAVAT - 4-6v.

Sirkusteatterin harjoittelu on leikinomaista tutustumista sirkuksen ja teatterin maailmaan. Tunnilla tehdään akrobatiaa ja temppuratoja, leikitään, sekä eläydytään rooleihin ja satujen maailmaan. Oppilaat saavat kokemuksia oman kehon monipuolisesta käytöstä ja esiintymisestä turvallisesti omassa ryhmässä. Ryhmiä toteutetaan myös yhdessä espoolaisten päiväkotien kanssa.

ALLE KOULUIKÄISET

YLEINEN OPPIMÄÄRÄ
OPETUKSEN ETENEMINEN
ALLE KOULUIKÄISET
IKÄRYHMÄT 7-10v.

IKÄRYHMÄT

IKÄRYHMÄT 11-15v.
IKÄRYHMÄT 16-18v.
SIRKUSTEATTERI 1, 7–8 v HYPPÄYS SIRKUSTEATTERIIN 

Oppilaat eläytyvät sirkuksen ja teatterin maailmaan leikkien ja satujen kautta. Tutuksi tulevat kuperkeikka ja silta sekä hahmojen kokeileminen, niihin eläytyminen ja esittäminen. 60min/vko  

SIRKUSTEATTERI 2, 8-9 v SIRKUSTEATTERI TARINAT

Tunneilla tutustutaan sirkuksen ja teatterin perustaitoihin, toimien yhdessä ryhmänä. Oppilaat luovat omia tarinoita ja uppoutuvat niiden kautta sirkustaiteen saloihin. 60min/vko 

SIRKUSTEATTERI 3, 9-10 V SIRKUKSEN JA TEATTERIN PERUSJUTTUJA 

Tunneilla syvennytään akrobatiaan ja tarinankerrontaan. Vuoden aikana harjoitellaan kokonainen tarina, jossa sirkustemput ja roolihahmot sulautuvat yhdeksi toimivaksi kokonaisuudeksi. 2ot/vko 

SIRKUSTEATTERI 4, 10-11V SIRKUKSEN JA TEATTERIN TEKNIIKOITA 

Ryhmässä harjoitellaan sirkuslajien perustekniikoita ja improvisaation perusteita. Keksitään, ideoidaan ja hassutellaan erilaisten ideoiden ja roolien kanssa. Esitys pohjautuu improvisaation ja sirkuksen perustekniikoihin. 2ot/vko 

SIRKUSTEATTERI 5, 11-12 V ROOLILEIKKIÄ PERINTEISESSÄ SIRKUKSESSA 

Lukuvuoden aikana tutustutaan perinteiseen sirkukseen monelta eri kantilta. Oppilaat harjoittelevat sirkustemppuja, luovat hahmoja ja tekevät roolityötä. Esityksen viitekehyksenä toimii perinteinen sirkus erilaisine hahmoineen. 4ot/vko  

SIRKUSTEATTERI 6 12-13V SIRKUSTEATTERINÄYTELMÄ 

Oppilaat saavat paneutua teatteritekstiin ja harjoitella replikointia lavalla. Samalla he tutkivat sirkuksen yhdistämistä näytelmän tilanteisiin ja fyysiseen ilmaisuun. Lopputuloksena on esitys, joka on tehty täysin sirkusteatterin keinoja käyttämällä. 4ot/vko 

SIRKUSTEATTERI 7, 13-14V SIRKUSTEATTERIA RYHMÄN IDEOISTA 

Oppilaat saavat paneutua teatteritekstiin ja harjoitella replikointia lavalla. Samalla he tutkivat sirkuksen yhdistämistä näytelmän tilanteisiin ja fyysiseen ilmaisuun. Lopputuloksena on esitys, joka on tehty täysin sirkusteatterin keinoja käyttämällä. 4ot/vko 

SIRKUSTEATTERI 8 14-15V KAHDEN TAITEENLAJIN MAHDOLLISUUDET 

Oppilaat saavat toteuttaa ja tutkia nykysirkuksesta tuttuja elementtiä opettajan johdolla. He luovat kokeiluistaan ja vuoden aikana opituista asioista esityksen, jossa jokainen pääsee toteuttamaan molempia taiteenaloja yhteisesti kootussa kokonaisuudessa. 4ot/vko

SIRKUSTEATTERI 9, 15-16V OMAT KOKEILUT 

Oppilaat saavat toteuttaa ja tutkia nykysirkuksesta tuttuja elementtiä opettajan johdolla. He luovat kokeiluistaan ja vuoden aikana opituista asioista esityksen, jossa jokainen pääsee toteuttamaan molempia taiteenaloja yhteisesti kootussa kokonaisuudessa. 4ot/vko

SIRKUSTEATTERI 10, 16-17V SIRKUSTEATTERISHOW 

Yleisen oppimäärän sirkuksen ja teatterin kaikki opitut taidot tulevat esiin hienossa esityksessä. Esityksessä kiteytyy tämän ryhmän sirkuksen ja teatterin yhdistämisen oivallukset. Esitys voi pohjautua valmiiseen tekstiin tai olla ryhmälähtöinen oppilaiden valinnan mukaan. 4ot/vko  

bottom of page